نمایش محتوا
دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی
ممانعت از سفرDenied Boarding :
- در صورتيكه به رغم داشتن بليت تأييد شده، شركت هواپيمايی از پذيرش مسافر به لحاظ محدوديت های
شركت حمل كننده اعم از بازرگانی، فنی و يا عملياتی امتناع نمايد، در اينصورت شركت حمل كننده موظف به استرداد وجه و همچنين ارائه يک بليت رايگان مشابه از لحاظ مسير و كلاس پروازي به مسافر مي باشد .
تبصره :ارائه بليت مشابه ) از لحاظ مسير و كلاس پروازی ( در اولين فرصت زماني انجام ميگيرد همچنين در صورت انتقال مسافر توسط ساير خطوط هوائي، اين امر بدون پرداخت هزينه و يا مابه التفاوت توسط مسافر و يا خسارت توسط شركتهای هوا پيمايي انجام خواهد پذيرفت.
ابطال پرواز توسط شركت حمل كننده : Cancellation
-اگر ابطال پرواز از زمان خريد بليت تا يک هفته قبل از انجام پرواز باشد، در اينصورت شركت حمل كننده موظف به استرداد كامل وجه بليت مي باشد .
- اگر ابطال پرواز از 6 روز تا 24 ساعت قبل از انجام پرواز باشد، در اينصورت شركت حمل كننده موظف به استرداد كامل وجه بليت و جبران خسارت به ميزان مقرر در ستون ) الف ( جدول مي باشد.( مراجعه به سایت WWW.CAO.IR/CAD2040) اگر ابطال از 24ساعت مانده تا زمان انجام پرواز انجام پذيرد، در اينصورت شركت حمل كننده موظف به استردادكامل وجه و موظف به جبران خسارت به ميزان مقرر در ستون ) ب ( مطابق جدول میباشد. (مراجعه به سایت WWW.CAO.IR/CAD2040)
تأخيرات پرواز: Flight Delay
الف) تأخير بيش از يك ساعت و تا دوساعت:
- درصورت تأخير بيش از يك ساعت و كمتر از دو ساعت، از مسافران پذيرائی نوع اوّل بعمل خواهد آمد. (پذيرائي نوع اوّل: شامل ميان وعده اعم از نوشيدني گرم يا سرد و شيريني مناسب ميباشد.) ارائه اين پذيرائي مشروط به وجود زمان كافي جهت پذيرايي و عدم افزايش تأخير بيشتر ميباشد .
ب) تأخير بيش از 2 ساعت و تا 4 ساعت:
- انجام پذيرائي مناسب حداقل نوع اول با توجه به امكانات فرودگاهي
- فراهم نمودن امكان برقراري ارتباط تلفني جهت اطلاع رساني
- تغيير پرواز در صورت درخواست مسافر و امكان انجام آن
- انجام اقدامات لازم جهت اعزام با ساير شركتهاي هواپيمائی ) در صورت درخواست مسافر (و در صورت
وجودپرواز در همان مسير ويا انتقال به مقصد نهائي ازطريق مسيرهاي جايگزين ) به جزء مسير درج شده
در بليت ( استرداد كامل وجه بليت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز .
ج) تأخير بيش از 4 ساعت:
- در اينصورت شركت حمل كننده موظف است، علاوه بر رعايت مفاد بند (ب) ، نسبت به جبران خسارت
به میزان مندرج در ستون) الف ( جدول ضميمه اقدام نمايد. (مراجعه به سایت WWW.CAO.IR/CAD2040)
در صورت ابطال پرواز شركت حمل كننده موظف به استرداد كامل وجه و جبران خسارت به ميزان مندرج درستون ) ب ( جدول مي باشد .(مراجعه به سایت WWW.CAO.IR/CAD2040)
تبصره 1 : در مورد پروازهايي كه به دليل شرايط جوي و يا اضطراری فرودگاه مبداء، مقصد و مسير دچار ابطال و یا تأخير بيش از دو ساعت مي گردند، شركت هاي هواپيمائي با رعايت مقررات پذيرائي ) نوع اوّل ( از مسافرين صرفاً موظف به استرداد كامل وجه به مسافرين مي باشند .
تبصره 2 : در صورتيكه پرواز بر اساس ساعت مندرج در بليت مسافر حركت نمايد و به دلايل فني و يا عملياتي به رمپ بازگردد، در اين حال ميزان تأخير تا پرواز مجدد، از زمان بازگشت به ترمينال محاسبه خواهد گرديد .
- تغيير مسير اجباری توسط شركت هواپيمايی درطول پرواز:
- در صورتي كه پرواز در مكاني به غير از مقصد مسافر و يا نقطه مياني )در پروازهاي اتصالي مندرج در يک بليت(، توقف نمايد شركت هواپيمايي موظف است مسافر را به مبدا يا مقصد پرواز مطابق يكي از روش هاي زير منتقل نمايد.
- انتقال مسافر به مبدأ توسط شركت هواپيمايي حامل صورت پذيرفته و كل وجه بليت بدون كسر جرايم به
مسافر پرداخت گردد.
در صورت درخواست و انتقال مسافر به مقصد با هر وسيله نقليه عمومي زميني )اتوبوس، قطار،( … اين انتقال ضمن فراهم نمودن شرايط لازم و پرداخت هزينه هاي آن توسط شركت حامل صورت ميگيرد.
ملاحظات :
- شركت هاي هواپيمائي در صورتيكه در زمان حركت تعيين شده در بليت، مسافرين را از طريق ساير خطوط هوائي به مقصد منتقل نمايند، مشمول پرداخت خسارت و يا جريمه تأخير ويا ابطال نخواهند گرديد.
- تأخير ) تأخير متصل به پرواز بعد (ناشی از وضعیت جوی، صرفاً اولين پرواز متصل، تا 120 دقيقه مشمول تأخيرو پرداخت خسارت آن نخواهد بود .